Organy

Pod względem rozmiarów, siły brzmienia, możliwości kolorystycznych i zakresu częstotliwości przewyższają orkiestrę symfoniczną! Za ich sprawą muzyka minionych wieków zabrzmi pełniej, a możliwość zagrania współczesnych utworów otworzy drogę do poznania wielu nowych kompozycji.

Organy w pigułce
  • to największy instrument, jaki został wymyślony;
  • w wielu aspektach (głośność, brzmienie, barwa) przewyższają orkiestrę symfoniczną;
  • ich dźwięk powstaje w wyniku drgań powietrza przepływającego przez piszczałki pogrupowane w głosy;
  • mają trakturę, czyli system przenoszenia ruchu pomiędzy klawiszem a zaworami sterującymi poszczególnymi piszczałkami;
  • posiadają miech;
  • ich pierwowzorem były starożytne małe instrumenty dęte, takie jak np. fletnia Pana;
  • pierwszym instrumentem typu organowego, datowanym na III wiek p.n.e., były organy wodne skonstruowane przez aleksandryjskiego mechanika i matematyka Ktesibiosa;
  • brzmienie tego instrumentu w baroku było jasne i lekkie;
  • w okresie romantyzmu stworzono organy symfoniczne – brzmienie instrumentu stało się ciemniejsze i cięższe, powstały głosy imitujące orkiestrowe instrumenty dęte oraz smyczkowe, a sposób intonacji stał się bardziej miękki i delikatny;
  • w pierwszej połowie XX wieku we wrocławskiej Hali Stulecia zbudowano największe ówcześnie organy na świecie.
Organy w NFM
  • stylistyka instrumentu utrzymana w tradycji francuskich organów symfonicznych z XIX–XX wieku;
  • 80 głosów (w tym 5 perkusyjnych), 84 rzędy piszczałek (w każdym do 61 piszczałek);
  • 4700 piszczałek (312 z drewna, pozostałe z różnych stopów cyny);
  • największa piszczałka: ok. 12 metrów długości, a najmniejsza: ok. 11 milimetrów długości;
  • dźwięki od najniższych słyszalnych przez człowieka, o częstotliwości 16 Hz, do bardzo wysokich – 18 000 Hz;
  • dmuchawy pompujące 180 metrów sześciennych powietrza na minutę;
  • ciśnienie powietrza w organach to 120 i 180 milimetrów słupa wody;
  • jeden stały stół gry (umiejscowiony przy fasadzie organów), a drugi przenośny (do wykorzystania na estradzie);
  • możliwość rejestracji dźwięku;
  • łączna długość drewnianych abstraktów (długich, cienkich, płaskich listewek przenoszących ruch w płaszczyźnie poziomej i pionowej): 1850 metrów;
  • szerokość: 9 metrów, wysokość: 14 metrów, głębokość: 4,5 metra, waga: ok. 30 ton;
  • czas budowy: ok. 30 000 godzin, liczba pracujących osób: 45 budowniczych.
To są wspaniałe organy. Akustyka Sali Głównej jest ciepła, dopełnia piękne brzmienie tego instrumentu. Żałuję, że nie mogę zabrać ich ze sobą do Nowego Jorku.
Paul Jacobs, organista
Obejrzyj
Jak powstają organy NFM
Warsztat Klais Orgelbau
Philipp Klais | wywiad
Przyjazd piszczałek organowych
Prace w Sali Głównej NFM
Jak działają organy?
Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu współfinansowany przez:
Marcel Dupré in memoriam
Tomasz Głuchowski
Francis Poulenc, Joseph Jongen
Karol Mossakowski / NFM Filharmonia Wrocławska
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się