Koniec stycznia to czas, w którym artyści szczególnie skupiają się na twórczości Witolda Lutosławskiego, wielkiego polskiego kompozytora, a zarazem patrona Narodowego Forum Muzyki – 25 stycznia przypada bowiem rocznica urodzin artysty. Spotkanie z muzykami Lutosławski Quartet będzie okazją do uczczenia jego pamięci i wysłuchania słowno-muzycznej opowieści o twórcy, wzbogaconej o improwizacje i barwne brzmieniowo dzieła, takie jak Kwartet smyczkowy czy Melodie ludowe.
Witold Lutosławski z jednej strony był kontynuatorem tradycji, z drugiej zaś śmiało czerpał ze zdobyczy dwudziestowiecznej awangardy. Jego nowatorskie podejście, odważne eksplorowanie możliwości brzmieniowych czy doskonałe wyczucie w zakresie instrumentacji przy jednoczesnym nawiązywaniu do rodzimego folkloru zapewniły mu miejsce w panteonie najwybitniejszych polskich kompozytorów wszech czasów. Oprócz eksperymentów w zakresie barwy dźwięku podejmował on także próby licznych modyfikacji w kształtowaniu struktury muzycznej. Doskonałym tego przykładem jest jego Kwartet smyczkowy z 1964 roku, w którym artysta wdrożył koncepcję formy dwuczęściowej, a więc składającej się z wprowadzającej części wstępnej i właściwej części głównej. Zróżnicowane ogniwa zaś są realizowane przez partie instrumentalne, a ich indywidualny rys kompozytor pragnął podkreślić również za pomocą notacji muzycznej – funkcjonują one bowiem jako cztery oddzielnie zapisane głosy, a nie wertykalnie czytana partytura.
Skomponowane w 1945 roku Melodie ludowe w twórczości Lutosławskiego zapoczątkowały okres zainteresowania artysty folklorem. W tym samym czasie zmarł Béla Bartók – wielki węgierski kompozytor spełniający się także jako badacz muzyki ludowej oraz prekursor etnografii muzycznej, co wydaje się nie bez znaczenia dla życiorysu i dorobku artystycznego polskiego twórcy. Melodie ludowe to w istocie dwanaście miniatur przeznaczonych pierwotnie na fortepian, a opierających się na materiale dźwiękowym zebranym przez Jerzego Olszewskiego na różnych obszarach Polski – są to między innymi melodie podlaskie, łowickie, kurpiowskie czy śląskie. Lutosławski opracował je w oryginalny sposób, okraszając brzmienia o ludowej proweniencji zwrotami o atonalnym charakterze i interesującymi rozwiązaniami metrorytmicznymi. Ach, mój Jasieńko, Pastereczka, Na jabłoni jabłko wisi, W polu lipeńka czy Gaik to tylko niektóre z nich, całość zabrzmi zaś w interpretacji instrumentalistów Lutosławski Quartet, którym w pewnym sensie towarzyszyć będzie sam kompozytor.