Koncerty orkiestrowe
Jakub Józef Orliński & Wrocławska Orkiestra Barokowa
02.02.2025
niedz.
18:00
Program:

A. Vivaldi Koncert g-moll na skrzypce, obój i orkiestrę RV 576; Stabat Mater RV 621
J.S. Bach Concerto z kantaty Tritt auf die Glaubensbahn BWV 152/1; Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust – aria z kantaty Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust BWV 170
***
G.F. Händel
Lusinghiera mia speranza – aria z opery Agrippina HWV 6
Un zeffiro spiro – aria z opery Rodelinda HWV 19
Concerto grosso B-dur op. 3 nr 1, HWV 312: cz. II Largo, cz. III Allegro
Otton, quai portentoso oraz Voi che udite – aria i recytatyw z opery Agrippina HWV 6 
Agitato da fiere tempeste – aria z opery Riccardo Primo HWV 23
Concerto z opery Ottone, re di Germania HWV 15
Hymen, haste, thy torch prepare z opery Semele HWV 58 

Wykonawcy:

Jarosław Thiel – wiolonczela, prowadzenie
Jakub Józef Orliński – kontratenor
Wrocławska Orkiestra Barokowa 

Lokalizacja:
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 60 do 280 zł

Dzięki występowi na ceremonii otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu i Męskim Graniu w 2024 roku Jakub Józef Orliński stał się sławny także poza gronem miłośników muzyki barokowej. Kontratenorowy głos generacji Z dbał w tym czasie również o rozwój artystyczny i wydał aż dwie płyty! Podczas swojej kolejnej wizyty w NFM połączy siły z Wrocławską Orkiestrą Barokową prowadzoną przez Jarosława Thiela. W pierwszej części koncertu sięgnie po kompozycje sakralne Antonia Vivaldiego oraz Johanna Sebastiana Bacha. Natomiast po przerwie poprowadzi nas w świat oper Georga Friedricha Händla.

Skomponowane w 1712 roku Stabat Mater jest najwcześniejszą znaną kompozycją sakralną Vivaldiego. Wykonano ją po raz pierwszy w kościele Santa Maria della Pace w Brescii. Jeśli kojarzymy wenecjanina z jego energicznymi koncertami, będziemy zaskoczeni, jak surowe i skupione jest jego opracowanie tekstu średniowiecznego poematu o cierpieniu Matki Bożej stojącej pod krzyżem. Zupełnie inny nastrój przeważa w pierwszej arii z kantaty Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust BWV 170 Johanna Sebastiana Bacha, prawykonanej w 1726 roku w Lipsku. Słowa utworu napisane przez Georga Christiana Lehmsa opowiadają o spokoju i radości zbawionych w Niebie. Mają one inspirować żyjących do cnotliwego życia na Ziemi. Brzmienie muzyki podąża za znaczeniem tekstu, nabierając mroczniejszego charakteru, jedynie gdy mowa w nim o słabości i grzechu.

W Wenecji, gdzie przyszedł na świat Vivaldi i która była głównym ośrodkiem jego działalności, w drugi dzień Bożego Narodzenia 1709 roku premierę miała opera Agryppina Georga Friedricha Händla. Nad Adriatykiem trwał już wtedy karnawał, a kompozytor ten za dwa miesiące miał skończyć  dwadzieścia pięć lat. Orliński sięgnie po dwie arie Otona – rzymskiego generała, mianowanego przez cesarza Klaudiusza na następcę tronu w zamian za uratowanie życia. By jednak zostać władcą, żołnierz musi zrezygnować z miłości do Poppei i zgodzić się na jej  ślub z Neronem. Miłośnicy opery wśród tych imion z łatwością rozpoznają postaci znane z Koronacji Poppei Claudia Monteverdiego. Nic zatem dziwnego, że o Agryppinie mówi się czasem żartobliwie jako o prequelu tego arcydzieła autorstwa innego geniusza, wiele lat wcześniej również związanego ze stolicą wspaniałej La Serenìssimy.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Jarosław Thiel – plany koncertowe Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się