Odbywający się od 2015 roku festiwal Krzyżowa-Music to wydarzenie, podczas którego uzdolnieni młodzi instrumentaliści grają wspólnie z wybitnymi artystami. W 2022 roku spotkało się tam czworo muzyków, którzy teraz sformują kwartet fortepianowy i wystąpią w Narodowym Forum Muzyki, prezentując dwa znakomite kameralne dzieła dwóch geniuszy muzyki późnego romantyzmu – Gabriela Faurégo i Johannesa Brahmsa.
Yannick Rafalimanana, który zasiądzie przy fortepianie, regularnie bierze udział w dolnośląskim festiwalu. Jest laureatem licznych nagród, a jego kariera osiągnęła już poziom międzynarodowy. Savitri Grier, skrzypaczka brytyjsko-indyjskiego pochodzenia, w swojej działalności artystycznej łączy zamiłowanie do kameralistyki oraz uczestnictwo w występach z prestiżowymi orkiestrami symfonicznymi, jak Orchestre Philharmonique de Radio France czy Bavarian Radio Symphony Orchestra, także jako koncertmistrzyni. Altowiolistka Karolina Errera już jako pięciolatka zadebiutowała u boku Berlińskich Filharmoników. W 2018 roku została zwyciężczynią prestiżowego VIII Międzynarodowego Konkursu Altówkowego Jurija Baszmieta w Moskwie. Również wiolonczelista Bryan Cheng był niezwykle zdolnym dzieckiem – swój pierwszy recital w słynnej Carnegie Hall dał w wieku czternastu lat. Dzięki szeregowi laurów zdobytych potem na międzynarodowych konkursach muzycznych uwieńczonych uzyskaniem prestiżowej nagrody im. Yvesa Paternota jest dziś uważany za jednego z najznakomitszych młodych artystów w świecie muzyki klasycznej.
Oba kwartety fortepianowe, które wspólnie wykonają młodzi muzycy, należą do najlepszych utworów kameralnych skomponowanych przez swoich twórców. W przypadku II Kwartetu fortepianowego Gabriela Faurégo na pewno szczególną uwagę należy zwrócić na niezwykle piękną część trzecią. Jeśli wierzyć kompozytorowi, motywy w partii fortepianu odtwarzają wspomnienie bicia dzwonów kościoła w Cadirac we francuskich Pirenejach, nieopodal jego rodzinnego domu.
Najbardziej znaną częścią I Kwartetu fortepianowego Johannesa Brahmsa natomiast jest bez wątpienia karkołomne wykonawczo tzw. cygańskie rondo – Rondo alla zingarese. To w tym utworze po raz pierwszy u tego kompozytora pojawiły się elementy romskiego stylu muzycznego kojarzonego wtedy powszechnie z Węgrami. W późniejszych latach to między innymi właśnie one miały przyczynić się do wielkiej sławy niemieckiego romantyka.