Pablo Barragán / fot. Nikolaj Lund
Pablo Barragán / fot. Nikolaj Lund
Koncerty kameralne
Trio Barragán
27.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

B. Bartók Kontrasty na skrzypce, klarnet i fortepian Sz. 111, BB 116
P. Ben-Haim Berceuse sfaradite na skrzypce i fortepian; Sonata G-dur na skrzypce solo op. 44: II. Lento e sotto voce
C. Vivier Pièce pour violon et clarinette
P. Schoenfield Trio na klarnet, skrzypce i fortepian
B. Bartók Rumuńskie tańce ludowe Sz. 56 (oprac. J. Dominique)

Wykonawcy:

Trio Barragán:
Pablo Barragán – klarnet 
Noa Wildschut – skrzypce 
Frank Dupree – fortepian

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 70 zł

Ceniony za wyrafinowane brzmienie i charyzmę sceniczną Pablo Barragán jest na arenie międzynarodowej jednym z wiodących hiszpańskich muzyków. Wraz z holenderską skrzypaczką Noa Wildschut oraz urodzonym w Niemczech pianistą Frankiem Dupree tworzy jeden z bardziej oryginalnych zespołów kameralnych, którego szeroki repertuar koncentruje się wokół różnorodnej twórczości ubiegłego stulecia. 

Béla Bartók zapisał się na kartach historii jako największy – tuż obok Ferenca Liszta – węgierski kompozytor. Co istotnie, spełniał się również jako badacz muzyki ludowej oraz prekursor etnografii muzycznej. Przełom w jego życiu nastąpił na początku XX wieku, kiedy jeszcze jako młodzieniec po raz pierwszy usłyszał autentyczną węgierską muzykę ludową. Wkrótce rozpoczął pieczołowite badania koncentrujące się na systemie gromadzenia, ale i analizie muzyki ludowej całego świata. Owe zainteresowania przełożyły się także bezpośrednio na jego oryginalny język kompozytorski. Koncert rozpoczną Kontrasty – dzieło Bartóka przeznaczone na skrzypce, klarnet i fortepian, powstałe w 1938 roku w odpowiedzi na prośbę wybitnego skrzypka pochodzenia węgierskiego Józsefa Szigetiego oraz Benny’ego Goodmana, a więc legendarnego muzyka jazzowego zwanego także królem swingu. Składa się ono z trzech ogniw – Verbunkos, Pihenő, Sebes – wyraźnie nawiązujących do niebagatelnej dla twórczości artysty ojczystej muzyki ludowej. Bartók wplata w jej materiał między innymi taneczne melodie węgierskie. Zgodnie z tytułem kompozytor bada tytułowe „kontrasty” pod kątem tak zastosowanych temp, jak i nastroju dzieła. Z kolei Rumuńskie tańce ludowe, które niczym klamra domkną repertuar, to bez wątpienia jedna z bardziej istotnych pozycji w dorobku artystycznym Bartóka. Wykorzystał w nich siedem melodii pochodzących z Transylwanii, wykonywanych w oryginale na instrumentach smyczkowych i dętych drewnianych. Podczas koncertu artyści zinterpretują dzieło w opracowaniu na trio.

Kompozycje Bartóka nie będą jedynymi, którym wyraźnie przewodzi trop związany z muzyką narodów. Barragán, Wildschut i Dupree wykonają również liryczną miniaturę Berceuse sfaradite Paula Ben-Haïma – izraelskiego twórcy, w którego spuściźnie odzywają się echa muzyki żydowskiej. Jedno z najpopularniejszych dzieł autora jest w istocie aranżacją ludowej pieśni ladino Mama yo no tengo visto, powstałą w 1939 roku. Poprzedzi ono drugą, utrzymaną w melizmatycznym stylu część Sonaty G-dur na skrzypce solo tego artysty, skomponowanej dla słynnego wirtuoza skrzypiec i dyrygenta Yehudiego Menuhina. Również twórczość Paula Schoenfielda wyraźnie odzwierciedla zamiłowanie kompozytora do tego rodzaju muzyki, co miało swoje źródło w pragnieniu eksploracji własnych, żydowskich korzeni. Świadczy o tym choćby partytura Trio na klarnet, skrzypce i fortepian z 1990 roku. Jego poszczególne części – kolejno: Freylakh, March, Nigun, oraz Kozatske – bezpośrednio nawiązują do poszczególnych elementów muzyki żydowskiej, w tym śpiewu i tańca. Repertuaru dopełni Pièce pour violon et clarinette kanadyjskiego twórcy Claude’a Viviera – utwór, który doskonale wpisuje się w jego awangardowy język. Jest to szczególny przykład fascynacji kanadyjskiego twórcy przestrzenią dźwiękową oraz badaniem interakcji pomiędzy dialogującymi ze sobą instrumentami.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Opowieść o Witoldzie Lutosławskim
Lutosławski Quartet
23.01
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Polish Cello Quartet Meets José Torres
 
30.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Szaleństwo powtórzeń
{oh!} kameralnie
13.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Tzigane – Matinée
Duo Viaggiante
23.02
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Carmen Fantasie – Matinée
Karolina Podorska / Dariya Hrynkiv
02.03
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Anastasii Kobekiny
Luka Okros
06.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Nowe pokolenie
Cheng / Errera / Grier/ Rafalimanana
20.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Taniec motyla
Ignacy Lisiecki
03.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Powiew wiosny
Belfiato Quintet / LutosAir Quintet
06.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Orava Quartet
 
10.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital Richarda Lina
Kenneth Broberg
24.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kilka słów o miłości
Aldona Bartnik / Naruhiko Kawaguchi
01.05
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Royal String Quartet
 
15.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
05.06
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się