Współpraca Atom String Quartet i NFM Orkiestry Leopoldinum trwa już prawie dekadę i zaowocowała wieloma inspirującymi projektami, w tym także wspólnie wydanymi albumami. Podczas koncertu muzycy pod przewodnictwem Christiana Danowicza zinterpretują na nowo zawarte na płytach kompozycje autorstwa między innymi Hanny Kulenty-Majoor czy artystów tego oryginalnego kwartetu. Wieczór rozpocznie zaś prawykonanie II Symfonii industrialnej na orkiestrę smyczkową i multimedia Adama Wesołowskiego.
Z katalogu dzieł polskiego, współcześnie działającego kompozytora mocno związanego ze Śląskiem – Adama Wesołowskiego – w ostatnich latach szczególne zainteresowanie wzbudziła Sinfonia industrialna z 2018 roku. W utworze tym artysta dokonuje fuzji tradycji z nowoczesnością, zespalając ze sobą akustyczne brzmienie instrumentów smyczkowych z odgłosami ciężkiej maszynerii przemysłowej. Jak za każdym prawykonaniem, tak i tu kryje się doza niepewności: czy II Symfonia industrialna, która zostanie premierowo wykonana przez muzyków w Sali Głównej NFM, będzie jeszcze głębiej eksplorować te tropy?
Concerto Rosso Hanny Kulenty-Majoor został oparty na typie instrumentalnego koncertu barokowego znanego jako concerto grosso, a powstał z myślą zarówno o Atom String Quartet, jak i o NFM Orkiestrze Leopoldinum. Jak podkreśla artystka, punktem wyjścia było dla niej słowo „rosso” (wł. ‘czerwony’) doskonale odzwierciedlające jej nowy styl kompozytorski – musique surréalistique, do którego dążyła od lat. „Jego celem jest przekształcenie nie tylko natury czy konwencji muzycznych, lecz przede wszystkim emocji związanych z muzyką” – mówi twórczyni. Partyturę dzieła cechuje ścisły zapis nutowy, choć autorka pozostawia też przestrzeń na improwizację. Zaznacza także, iż zależy jej na byciu tylko częściowo „architektem pomysłu, w którym tkanka muzyczna jest bardziej pod kontrolą wykonawców”. Zamysł ten idealnie wpisuje się w charakterystykę działalności artystów należących do Atom String Quartet. W repertuarach ich koncertów często znajdują się ich własne utwory i aranżacje. Są oni bowiem nie tylko uznanymi improwizatorami – każdy z nich para się również kompozycją, czego efekty będzie można usłyszeć podczas koncertu. Dzieła Krzysztofa Lenczowskiego (wiolonczela), Mateusza Smoczyńskiego (skrzypce), Michała Zaborskiego (altówka) oraz Dawida Lubowicza (skrzypce), które wówczas zabrzmią, ukazały się na wspólnej płycie Atom String Quartet i NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Christiana Danowicza – Supernova została doceniona Fryderykiem, a więc najbardziej prestiżową nagrodą polskiej fonografii.