Wiek XVII to dla muzyki Kościoła prawosławnego czas przełomowy. Wtedy to muzyka rzymskokatolickiego Kościoła zaczęła coraz wyraźniej wpływać na muzykę prawosławną. To wówczas dominującym stał się styl partesny – rodzaj wielogłosowego śpiewu, który w dużej mierze nawiązywał do zdobyczy muzyki zachodnioeuropejskiej – wielogłosu i techniki polichóralnej. W nim utrzymane są dwie kompozycje, które pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka wykona wraz z solistami Wrocław Baroque Ensemble.
Już od czasów starożytnych muzyka cerkiewna rozwijała się w sposób odmienny niż muzyka łacińskiego Zachodu: wykształciła swoje specyficzne środki wykonawcze, typy śpiewu oraz notacje.
Mykoła Dylecki, pierwszy kompozytor ukraiński o międzynarodowym znaczeniu, pozostawił po sobie trwały ślad w historii muzyki. Jego życiorys częściowo owiany jest tajemnicą. Urodził się w Kijowie, ale mieszkał też w Wilnie, gdzie kształcił się w zakresie sztuk wyzwolonych w tamtejszej jezuickiej Akademii i – prawdopodobnie – Warszawie. Będąc wykształconym w Polsce i zaznajomionym z muzyką zachodnioeuropejską, w tym twórczością naszych rodzimych kompozytorów – Marcina Mielczewskiego i Jacka Różyckiego – Dylecki odegrał istotną rolę w przemianach muzyki cerkiewnej. Jako teoretyk napisał także przełomowy traktat Gramatyka muzyczna, w którym przedstawił założenia partiesnego pienija. Jego dzieła, w tym opracowania liturgii prawosławnej oraz koncerty chóralne, stanowią niezwykłe połączenie inspiracji muzyką Zachodu z unikalnym kolorytem muzyki cerkiewnej.
Kompozycje, które zostaną zaprezentowane podczas koncertu, to muzyczne opracowania tekstów liturgicznych. Przypuszczalnie najobszerniejsza z zachowanych opracowań cyklu mszalnego Liturgia Rekwialna została skomponowana w Wilnie około 1674 roku i dedykowana jest metropolicie Gabrielowi Kolendzie. Kanon Zmartwychwstania natomiast, datowany na 1682 rok, to monumentalne muzyczne opracowanie tekstu jednego z nabożeństw Jutrzni Paschalnej, autorstwa św. Jana Damasceńskiego. To także jedno z najwybitniejszych i najczęściej wykonywanych dzieł Dyleckiego.