Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert
Wratislavia Cantans
Głos zmian
13.09
pt.
18:00
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Program:

Mykoła Dylecki
Liturgia Rekwialna
Kanon Zmartwychwstania

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble

Lokalizacja:
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
św. Mikołaja 40, 52-443 Wrocław
Cennik:
od 10 do 120 zł
Kup bilet

Brak możliwości zwrotu biletów

Wiek XVII to dla muzyki Kościoła prawosławnego czas przełomowy. Wtedy to muzyka rzymskokatolickiego Kościoła zaczęła coraz wyraźniej wpływać na muzykę prawosławną. To wówczas dominującym stał się styl partesny rodzaj wielogłosowego śpiewu, który w dużej mierze nawiązywał do zdobyczy muzyki zachodnioeuropejskiej – wielogłosu i techniki polichóralnej. W nim utrzymane są dwie kompozycje, które pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka wykona wraz z solistami Wrocław Baroque Ensemble. 

Już od czasów starożytnych muzyka cerkiewna rozwijała się w sposób odmienny niż muzyka łacińskiego Zachodu: wykształciła swoje specyficzne środki wykonawcze, typy śpiewu oraz notacje.

Mykoła Dylecki, pierwszy kompozytor ukraiński o międzynarodowym znaczeniu, pozostawił po sobie trwały ślad w historii muzyki. Jego życiorys częściowo owiany jest tajemnicą. Urodził się w Kijowie, ale mieszkał też w Wilnie, gdzie kształcił się w zakresie sztuk wyzwolonych w tamtejszej jezuickiej Akademii i prawdopodobnie – Warszawie. Będąc wykształconym w Polsce i zaznajomionym z muzyką zachodnioeuropejską, w tym twórczością naszych rodzimych kompozytorów Marcina Mielczewskiego i Jacka Różyckiego Dylecki odegrał istotną rolę w przemianach muzyki cerkiewnej. Jako teoretyk napisał także przełomowy traktat Gramatyka muzyczna, w którym przedstawił założenia partiesnego pienija. Jego dzieła, w tym opracowania liturgii prawosławnej oraz koncerty chóralne, stanowią niezwykłe połączenie inspiracji muzyką Zachodu z unikalnym kolorytem muzyki cerkiewnej.

Kompozycje, które zostaną zaprezentowane podczas koncertu, to muzyczne opracowania tekstów liturgicznych. Przypuszczalnie najobszerniejsza z zachowanych opracowań cyklu mszalnego Liturgia Rekwialna została skomponowana w Wilnie około 1674 roku i dedykowana jest metropolicie Gabrielowi Kolendzie. Kanon Zmartwychwstania natomiast, datowany na 1682 rok, to monumentalne muzycznopracowanie tekstu jednego z nabożeństw Jutrzni Paschalnej, autorstwa św. Jana Damasceńskiego. To także jedno z najwybitniejszych i najczęściej wykonywanych dzieł Dyleckiego.

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Hommage à Markowski
Yaroslav Shemet / Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej
12.09
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
20:30
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Noe i jego arka – opera dziecięca
Chóry Dziecięce NFM
14.09
sob.
17:00
NFM, Sala Główna
Podróż do źródeł
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
14.09
sob.
20:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Axis mundi
Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
15.09
niedz.
16:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Nowe początki
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
15.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się