Wratislavia Cantans
Kourou – w stronę raju
07.09.2024
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Program:

Muzyka po klęsce migracyjnej mrzonki w Gujanie Francuskiej w latach 1763–1765

Jerry Goldsmith – temat z filmu Papillon 
 
I. L’arrivée 
Anonim La Retraite; L’Ordonnance (tradycyjne marsze, Saitonge, ok. 1760)
Anonim Adiosso me de go (z John G. Stedman, Narrative of a five years’ expedition… in Guiana, vol. 2, London: Johnson & Edwards, 1796; Suriname, ok. 1775)
Anonim Consécration, Air: Suivons l’Amour; Pater, Air: Charmant Bacchus; Offertoire, Air: Agréable solitude (z Messe en cantiques à l’usage des nègres, Paris: Bauche, 1763; Cayenne, ok. 1760) 
 
II. Concert domestique 
François-Joseph Gossec Allegro z Symphonie periodique (Paris: Bailleux, 1762)
Philippe Hinner Rondeau z Sonaty op. 6 nr 1
Monsieur de Tremais Tempo di Minuetto z Sonaty op. 4 nr 2 (Paris: Le Clerc, 1743); Adagio; Presto z Sonaty op. 1 nr 1 (Paris: Boivin, 1736); Tempo di Minuetto: Allegro z Sonaty op. 4 nr 3 
Philippe Hinner Dors mon enfant; Allegro; Presto op. 7 (Paris: Cousineau, 1780)
Giovanni Giornovichi Rondò z XVI Concerto per violino (Paris: Playel)
Adolphe Benoît Blaise Pour nous est fait le plaisir z Isabelle et Gertrude (Paris: Duchesne, 1765)
Pedro Memelsdorff Sautarelles, ou l’épidémie
 
III. Naufrage 
François-Joseph Gossec Dies irae, Lacrymosa z Grande Messe des morts (Paris: Henry, 1760)
André Ernest Modeste Grétry Memor erit; Intellectus; Gloria Patri z Confitebor tibi, Domine (BNF, Dép. mus., MS 7074, 1762)  
 
Jerry Goldsmith – temat z filmu Papillon 

Prosimy o punktualne przybycie, gdyż koncert będzie transmitowany w Programie II Polskiego Radia. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na wydarzenie.

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Pedro Memelsdorff – dyrygent
Kathrin Hottiger – sopran  
Markéta Cukrová – mezzosopran
Marco Angioloni  – tenor  
Marco Saccardin – baryton, lutnia 
Théotime Langlois de Swarte – skrzypce
Arlequin Philosophe

Czas trwania:
85 minut
Lokalizacja:
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
plac Wolności 3, Wrocław
Cennik:
od 10 do 120 zł

Wśród ponad dziesięciu tysięcy kolonizatorów wiedzionych marzeniem o bogactwach Nowego Świata, którzy wyruszyli w drugiej połowie XVIII wieku do Gujany, nie brakowało muzyków. Byli wśród nich harfiści, klawesyniści, gitarzyści, skrzypkowie, trębacze, waltorniści, fleciści i perkusiści z Francji, Belgii, Austrii oraz Niemiec. Niemałe zainteresowanie, jakie wśród artystów budził wyjazd za ocean, z całą pewnością cieszyło Jean-Baptiste’a Thibaulta de Chanvalona – administratora tej francuskiej kolonii i wielkiego miłośnika muzyki.

Zgodnie z planami de Chanvalona w Kourou, pełniącym rolę kolonialnej stolicy, nie mogło zabraknąć miejsca do uprawiania sztuki. Założono tam teatr, w miejskiej katedrze natomiast zbudowano organy, przywieziono też do niej nowe dzwony. Na potrzeby sprawowania katolickiego kultu z Europy sprowadzono też księgi liturgiczne. Dynamiczny rozwój osadnictwa został przerwany po zaledwie roku. Wybuchła epidemia, jedna z najtragiczniejszych w historii. Zabiła dziewięć tysięcy migrantów, kolejne dwa tysiące uciekło, a część z nich znalazła schronienie na pobliskim archipelagu Îles du Salut. Ta przerażająca opowieść, którą francuska historiografia zapamiętała jako affaire Kourou, ma równie straszny epilog. Na jednej z owych Îles du Salut – maleńkiej Île du Diable – przez sto lat, do lat pięćdziesiątych XX wieku, mieściła się potem francuska kolonia karna. Więzienie słynęło z ostrego rygoru. To tutaj trafił z dożywotnim wyrokiem niesłusznie oskarżony o zdradę Alfred Dreyfus. Uwięziony był tam również pisarz Henri Charrière, który na podstawie swoich wspomnień wydał w 1969 roku słynną książkę Papillon.

Pod dyrekcją Pedra Memelsdorffa, wieloletniego członka Hesperion XXI, wybitni soliści oraz muzycy Arlequin Philosophe przypomną wszystkie tragiczne historie Kourou, tworząc szeroki dźwiękowy pejzaż. Klamrę stanowić będzie muzyka z ekranizacji powieści Charrière’a z 1973 roku ze Steve’em McQueenem i Dustinem Hoffmanem. Nie zabraknie wojskowych marszy, pieśni czarnoskórych mieszkańców sąsiadującego z Gujaną Surinamu oraz specjalnej redakcji Mszy stworzonej dla pracujących we francuskich koloniach niewolników. W drugiej części koncertu przeniesiemy się do posiadłości kolonialnego gubernatora i wysłuchamy rekonstrukcji domowego koncertu.  Wykonane zostaną m.in. utwory kompozytorów, którzy przebywali w Gujanie – Philippe Hinnera i artysty o nieznanym imieniu nazwiskiem de Tremais, ucznia samego Giuseppe Tartiniego. Na zakończenie żałobne dzieła François-Josepha Gosseca i André Grétry’ego upamiętnią los tysięcy migrantów doświadczających tragedii, próbując zrealizować marzenie o lepszym życiu.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się