POPKULTURA / subkultura

O czym jest tegoroczna edycja festiwalu Musica Polonica Nova? Przede wszystkim o inspiracjach, płynnych granicach i połączeniach. Historia muzyki współczesnej, jak właściwie każdej sztuki, warunkowana jest dwoma tendencjami. Pierwszą jest dążenie do zachowania autonomii i ciągłości tradycji, drugą – szukanie nowych inspiracji i środków wyrazu. Przez długi czas sztuka muzyczna była przede wszystkim sztuką materiałową, czerpiącą z samej siebie inspirację i siłę napędową do rozwoju. Obecnie jednak lęk przed wpływem zewnętrznych nurtów osłabł, a kompozytorzy coraz częściej czerpią inspiracje zarówno z dominującej kultury popularnej, jak i z rozlicznych subkultur. Granice w sztuce wciąż wprawdzie istnieją, ale coraz łatwiej je przekraczać. Muzyka współczesna przestaje być elitarna, otwiera się na świat życia codziennego i odbiorców niewyspecjalizowanych, spoza akademickich kręgów. Czasem dokonuje krytycznych przechwyceń, zapuszczając się na obszerne pole popkultury. Ale bywa i tak, że kompozytorzy po prostu szczerze, bez cienia ironii, czerpią pełnymi garściami z muzyki popularnej, ciesząc się jej energią.

Myślę, że stali uczestnicy naszego festiwalu z łatwością dostrzegą łączność ideową tegorocznej edycji z poprzednimi. Wracamy do koncepcji usieciowienia, znów zastanawiamy się nad relacjami, w jakie wchodzi muzyka współczesna, dokładając do tego kolejne warstwy. Znów eksperymentujemy z formą festiwalu i rzucamy wyzwanie jego tradycyjnym formatom. Programując tegoroczną edycję MPN, staraliśmy się porzucić myślenie linearne, dać odbiorcom swobodę w układaniu własnego planu uczestnictwa. To pozwoli słuchaczom tworzyć bardziej indywidualne, intymne relacje z muzyką. Zamiast serii koncertów mamy powiązane ze sobą punkty. Zamysł ten będzie najlepiej widoczny podczas sobotniej kulminacji, złożonej z przeplatających się wydarzeń w różnych przestrzeniach gmachu Narodowego Forum Muzyki.

Relacje, połączenia, związki – to jak zawsze ważny dla nas temat. W tym kontekście szczególnie istotny będzie cykl minikoncertów 71/42, które rozpoczną każdy dzień festiwalu. Jak rozumieć tytuł tej serii? To po prostu numery kierunkowe dwóch miast: Łodzi i Wrocławia, symbolizujące połączenie wysiłków dwóch ośrodków muzycznych. W ramach tego przedsięwzięcia studenci Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprezentują swoje dzieła powstałe w ramach projektu autorstwa dyrygenta Macieja Koczura. Będą to koncerty inkluzywne, kierowane do szerokiego grona odbiorców. Wśród wykonawców zaproszonych do współtworzenia festiwalu są też m.in.: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, Orkiestra Muzyki Nowej, NeoQuartet, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum oraz LutosAir Quintet. W programie znalazł się również projekt młodych twórców łączących muzykę elektroniczną i organową oraz koncert organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich.

Zawsze chcieliśmy, żeby MPN była festiwalem śmiało budującym relacje z innymi, pozamuzycznymi przestrzeniami kultury i sztuki. W tym roku nawiązaliśmy współpracę z wrocławskim Teatrem Polskim w Podziemiu. Dzięki temu w programie mamy wspaniałe wydarzenie towarzyszące – sztukę Finnegans W/Fake. Bardzo ważną rolę odgrywa w tym spektaklu muzyka Wojtka Blecharza, ale równie istotne jest brzmienie (sonoryzm) warstwy tekstowej.

Szczególne miejsce w tej edycji zajmuje dwoje kompozytorów rezydentów festiwalu: Marta Śniady i Artur Zagajewski. Nie tylko dlatego, że tworzą wspaniałą muzykę. Oboje sięgają odważnie po elementy pop- i subkulturowe, przekraczają granice gatunków i dziedzin sztuki. U Artura znajdziemy punkrockowy bunt, ale też inspiracje architekturą i urbanistyką, dzięki czemu jego muzyka staje się doskonałym komentarzem do współczesności. Marta z kolei czerpie z szerokiego nurtu popkultury i trzyma rękę na pulsie najnowszych trendów, nie tracąc przy tym wyraźnego indywidualnego charakteru.

MPN to także ciekawość świata. Nie mamy gotowych odpowiedzi, ale lubimy zadawać pytania, drążyć i obserwować otaczającą nas rzeczywistość w epoce przyspieszenia technologicznego i kulturowych przemian. A przy okazji dać coś od siebie, dostarczyć publiczności nowych wrażeń i strategii percepcji.

Zapraszam na festiwal!
Paweł Hendrich
Dyrektor artystyczny Musica Polonica Nova

71/42 #1
Maciej Koczur / SoundCheck – New Music Ensemble
10.04.2024
śr.
18:30
NFM, foyer -3
Poview
LutosAir Quintet
10.04.2024
śr.
19:00
NFM, Sala Czarna
Finnegans W/Fake | Teatr Polski w Podziemiu
Wydarzenie towarzyszące
10.04.2024
śr.
20:30
Piekarnia – Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
71/42 #2
Aleksander Stachowski
11.04.2024
czw.
18:30
NFM, foyer +2
AccordiON/OFF
Koncert Związku Kompozytorów Polskich
11.04.2024
czw.
19:00
NFM, Sala Czarna
Finnegans W/Fake | Teatr Polski w Podziemiu
Wydarzenie towarzyszące
11.04.2024
czw.
19:00
Piekarnia – Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
POP-up
Ensemble Kompopolex
11.04.2024
czw.
20:00
NFM, Sala Kameralna
Sztuka wyzwolONA
 
11.04.2024
czw.
21:30
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
Avant –– Pop
Wydarzenie we współpracy z „Glissando”
12.04.2024
pt.
17:30
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
71/42 #3
Maciej Koczur / Artur Zagajewski
12.04.2024
pt.
19:00
NFM, foyer+4
Maximum
Pierre Jodlowski / Aleksader Wnuk
12.04.2024
pt.
19:30
NFM, Sala Czerwona
Trio – Riot
Trio Smyczkowe Leopoldinum
12.04.2024
pt.
20:15
NFM, Sala Kameralna
Krew
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
12.04.2024
pt.
21:00
Przestrzeń NFM
Warsztaty z muzyki współczesnej – Mateusz Ryczek
 
13.04.2024
sob.
10:00
NFM, VIP Room (+1)
71/42 #4
Maciej Koczur / Caroline Mayrhofer
13.04.2024
sob.
17:00
NFM, foyer+4
34. Musica Polonica Nova | Karnet całodniowy
 
13.04.2024
sob.
17:00
Przestrzeń NFM
TransOrganic // 1
Jan Paweł Przegendza / Maciej Michaluk
13.04.2024
sob.
17:30
NFM, Sala Główna (parter)
Transfuzja // 1 – instalacja
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
13.04.2024
sob.
17:45
Przestrzeń NFM
Tafla – instalacja
Rafał Fundowicz
13.04.2024
sob.
18:00
NFM, foyer -3
kOMNata 1, czyli Królestwo rzeczy i przyjemności? Dopamina
Szymon Bywalec / Orkiestra Muzyki Nowej
13.04.2024
sob.
18:30
NFM, Sala Czerwona
Transfuzja // 2 – wideo-art
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
13.04.2024
sob.
19:30
Przestrzeń NFM
TransOrganic // 2
Jan Paweł Przegendza / Maciej Michaluk
13.04.2024
sob.
20:00
NFM, Sala Główna (balkony)
Am I AI?
NeoQuartet
13.04.2024
sob.
20:30
NFM, Sala Kameralna
Transfuzja // 3 – performans
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
13.04.2024
sob.
21:15
Przestrzeń NFM
TransOrganic // 3
Jan Paweł Przegendza / Maciej Michaluk
13.04.2024
sob.
21:30
NFM, Sala Główna (chór, estrada)
kOMNata 2, czyli Rzeczywistości równoległe, Awatary
Szymon Bywalec / Orkiestra Muzyki Nowej
13.04.2024
sob.
22:00
NFM, Sala Czerwona
Strefa Ruchu: Czy muzyka nowa jest subkulturą?
Wydarzenie we współpracy z „Ruchem Muzycznym”
14.04.2024
niedz.
16:30
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
71/42 Finał
Maciej Koczur / SoundCheck – New Music Ensemble
14.04.2024
niedz.
18:00
NFM, Sala Czarna
było / jest
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
14.04.2024
niedz.
19:30
NFM, Sala Czerwona
Andrzej Kosendiak
Dyrektor generalny

Andrzej Kosendiak to dyrygent i pedagog, jeden z najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 2001–2009 pełnił tam funkcję kierownika Międzywydziałowej Pracowni Muzyki Dawnej, w 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego; w latach 2014–2016 wykładał w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2021 r. otrzymał tytuł profesora. Od 2018 r. do dziś prowadzi zajęcia na swojej macierzystej uczelni. W 2005 r. został dyrektorem Filharmonii Wrocławskiej i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans – doprowadził do zmiany oblicza obydwu tych instytucji oraz do przekształcenia ich w Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego.

Paweł Hendrich / fot. Łukasz Rajchert
Paweł Hendrich / fot. Łukasz Rajchert
Paweł Hendrich
Dyrektor Artystyczny Musica Polonica Nova

Paweł Hendrich urodził się w roku 1979 we Wrocławiu. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Studiował również kompozycję w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Hochschule für Musik Köln. Utwory Pawła Hendricha były wykonywane na koncertach i festiwalach w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwecji, Danii, Hiszpanii, Czechach, Turcji, na Węgrzech, Malcie, Słowacji, Litwie, Łotwie, w Estonii, Rosji, Stanach Zjednoczonych oraz Chinach.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne - partner Festiwalu Musica Polonica Nova 2024
Współorganizator: Związek Kompozytorów Polskich, Oddział Wrocławski
Wratislavia Cantans
Jazztopad Festival
Musica Electronica Nova
Leo Festiwal
Forum Musicum
Akademia Muzyki Dawnej
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się