Styczniowy koncert z udziałem cenionego dyrygenta Gary’ego Gradena będzie podróżą w stronę muzyki wokalnej Północy. Pod przewodnictwem artysty pełniącego na co dzień funkcję dyrektora muzycznego w sztokholmskiej katedrze Storkyrkan w wykonaniu Chóru NFM zabrzmią przede wszystkim rozmaite dzieła szwedzkich kompozytorów, wpisujące się zarówno w nurt romantyzmu, jak i czerpiące ze zdobyczy dwudziestowiecznego modernizmu.
Motet jest jedną z najstarszych, a równocześnie najtrwalszych form wokalnych. Początki tego gatunku sięgają XII wieku i pomimo różnych przeobrażeń stylistycznych, jakie przechodził on na przestrzeni wieków, a może też dzięki nim, jest popularny do dziś. Podczas koncertu zabrzmią trzy tego typu dzieła powstałe w różnych okresach historii muzyki – od barokowego motetu koncertującego Der Geist hilft unser Schwachheit auf Johanna Sebastiana Bacha przez późnoromantyczny Jordens oro viker Ludviga Normana aż po Komm, Jesu, komm Svena-Davida Sandströma z 2006 roku, który nawiązuje do twórczości wspomnianego już, barokowego mistrza.
Artyści przybliżą także utwory współczesnej literatury wokalnej autorstwa czołowych szwedzkich kompozytorów: Agnety Sköld oraz Andersa Hillborga. Twórczość urodzonej w 1947 roku Sköld cechuje się niezwykłą spójnością estetyczną, szczególnie w zakresie muzyki sakralnej. Jej przykładem jest powstałe pięć lat temu Let Your Light Come – dzieło, którego promienne brzmienia podkreślają słowa zawarte w Psalmie 42, wyrażające doskwierającą tęsknotę za Bogiem. Poprzedzi ono wykonanie kompozycji Andersa Hillborga, artysty chętnie sięgającego po mniej konwencjonalne środki twórcze. Mouyayoum jest jednym z jego najbardziej znanych dzieł, czerpiącym z techniki śpiewu alikwotowego. Całkowicie pozbawiony tekstu, koncentruje się wyłącznie na wydobyciu pożądanej barwy dźwięku ludzkiego głosu. Podczas koncertu odezwą się także echa skandynawskiego folkloru, wysłuchamy bowiem improwizacji na temat szwedzkiej pieśni Den blomstertid nu kommer, wykonywanej w czasie lata. Wieczór zwieńczy zaś tradycyjna afroamerykańska pieśń religijna My Soul’s Been Anchored in the Lord w gospelowej aranżacji amerykańskiego dyrygenta i pianisty – Mosesa Hogana.