fot. Harald Hoffmann / DG
fot. Harald Hoffmann / DG
Avi Avital

Pierwszy solista-mandolinista nominowany do nagrody Grammy w dziedzinie muzyki klasycznej, porównywany do Andrésa Segovii pod względem mistrzostwa w grze na swoim instrumencie i do Jaschy Heifetza pod względem niezwykłej wirtuozerii. Dzięki artyście nastąpił wielki renesans mandoliny: od ponad dwóch dekad kształtuje on na nowo historię i przyszłość tego instrumentu, występując w najważniejszych salach na całym świecie. Ponadto Avi Avital poszerza repertuar mandolinowy nie tylko o transkrypcje różnych utworów, lecz także o nowe dzieła – zamówił ich ponad 100, w tym koncerty na mandolinę i orkiestrę.

Do ostatnich najważniejszych wydarzeń należą występy artysty z hr-Sinfonieorchester Frankfurt pod dyrekcją Krzysztofa Urbańskiego, Vancouver Symphony Orchestra pod dyrekcją Tianyi Lu, Cameratą Salzburg pod dyrekcją Anji Bihlmaier oraz trasy koncertowe z Il Giardino Armonico z Giovannim Antoninim, CHAARTS i Venice Baroque Orchestra. Podczas recitali Avi Avital pojawił się na scenie z akordeonistą Hanzhi Wangiem, harfistką Anneleen Lenaerts, pianistą jazzowym Omerem Kleinem i kwartetem Brooklyn Rider. Jest artystą-rezydentem na Schwetzingen SWR Festspiele, wcześniej odbył rezydencje w DeSingel (Antwerpia), Wigmore Hall (Londyn), Berliner Philharmoniker oraz podczas Rheingau Musik Festival i Schleswig-Holstein Musik Festival. W 2023 r. Avi Avital zainicjował swoje nowe przedsięwzięcie – Between Worlds Ensemble, z którym występuje w ramach trzyczęściowej rezydencji w Pierre Boulez Saal w Berlinie i podczas koncertów w Bukareszcie, Warszawie, Hamburgu, Ludwigshafen i Antwerpii. Zespół powstał w celu odkrywania różnych gatunków, kultur i światów muzycznych. W założeniu ma koncentrować się na rozmaitych regionach geograficznych, a w pierwszym roku swojej działalności prezentuje muzykę tradycyjną, klasyczną i ludową z Półwyspu Iberyjskiego, regionu Morza Czarnego i południowych Włoch. Avi Avital jest regularnie obecny na najważniejszych festiwalach, w tym w Aspen, Salzburgu, Tanglewood, Cheltenham, Verbier, Lucernie, Bad Kissingen, Rheingau i Gstaad. Siódmy album artysty, Concertos, nagrany dla Deutsche Grammophon (kontrakt na wyłączność) z Il Giardino Armonico i Giovannim Antoninim, zawiera koncerty mandolinowe Vivaldiego, Hummla, Bacha, Barbelli i Paisiella. Wcześniejszy, The Art of the Mandolin (2020), zebrał wysokie oceny i znakomite recenzje w „The Times”, „The Independent”, „Gramophone”, „BBC Music Magazine” i prasie międzynarodowej. Inne jego nagrania również otrzymały liczne nagrody. Urodzony w Be’er Sheva w południowym Izraelu, rozpoczął naukę gry na mandolinie w wieku ośmiu lat i wkrótce dołączył do odnoszącej sukcesy młodzieżowej orkiestry mandolinowej – założonej i kierowanej przez charyzmatycznego nauczyciela Avitala, urodzonego w Rosji skrzypka, Simchę Nathansona. Artysta studiował w Jerozolimskiej Akademii Muzycznej i Konserwatorium im. Cesare Polliniego w Padwie pod kierunkiem Ugo Orlandiego. Gra na mandolinie izraelskiego lutnika Arika Kermana.

____
The first mandolin soloist to be nominated for a classical Grammy, Avi Avital has been compared to Andrés Segovia for his championship of his instrument and to Jascha Heifetz for his incredible virtuosity.He is the driving force behind the reinvigoration of the mandolin: for more than two decades, he has reshaped the history and the future of his instrument, playing it in the most prestigious halls all over the world. In addition to that, Avi Avital has expanded the mandolin repertoire not only with transcriptions of various pieces, but by commissioning over 100 works for mandolin including concertos for mandolin and orchestra.
Recent highlights include concerts with the Frankfurt Radio Symphony andKrzysztof Urbański, Vancouver Symphony Orchestra and Tianyi Lu, Camerata Salzburg and Anja Bihlmaier and tours with Il Giardino Armonico with Giovanni Antonini, CHAARTS and the Venice Baroque Orchestra. Recitals include those with Hanzhi Wang (accordion), Anneleen Lenaerts (harp), Omer Klein (jazz piano), and Brooklyn Rider. He is artist-inresidence at the Schwetzingen Festival, and his return visits include DeSingel Antwerp, Wigmore Hall London, Berliner Philharmonie, Rheingau Musik Festival, and Schleswig-Holstein Musik Festival. In 2023, Avi Avital launched his new venture, the Between Worlds Ensemble with a three-part residency at the Pierre Boulez Saal in Berlin and concerts in Bucharest, Warsaw, Hamburg, Ludwigshafen, and Antwerp. The ensemble was formed to explore different genres, cultures and musical worlds focusing on different geographical regions and in its first year featured traditional, classical, and folk music from the Iberian Peninsula, the Black Sea, and South Italy. Avi Avital is a regular presence at major festivals, including Aspen, Salzburg, Tanglewood, Cheltenham, Verbier, Lucerne, Bad Kissingen, Rheingau, and Gstaad. An exclusive Deutsche Grammophon artist, Avi Avital’s seventh album Concertos, recorded with Il Giardino Armonico and Giovanni Antonini, features mandolin concertos by Vivaldi, Hummel, Bach, Barbella, and Paisiello. His album The Art of the Mandolin (2020) has been received with high praise and top reviews in The Times, The Independent, Gramophone, BBC Music Magazine as well as the international press. Previous recordings have alsreceived numerous awards. Born in Be’er Sheva in southern Israel, Avital began learning the mandolin at the age of eight and soon joined the flourishing mandolin youth orchestra founded anddirected by his charismatic teacher, Russian-born violinist Simcha Nathanson. He studied at the Jerusalem Music Academy and the Cesare Pollini Conservatory of Music in Padua with Ugo Orlandi. He plays on a mandolin made by Israeli luthier Arik Kerman.

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się