Martyna Pastuszka / fot. Magdalena Hałas
Martyna Pastuszka / fot. Magdalena Hałas
Koncerty kameralne
Szaleństwo powtórzeń
13.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

P. Gautier IX Suita c-moll ze zbioru Symphonies divisées par suites de tons (Marsylia, 1707)
N. Matteis Jr Fantasia c-moll: Con discretione na skrzypce solo
J. Marchand Chacconne z VI Suity F-dur ze zbioru Suite de pièces (Paryż, 1707) 
The Duke of Norfolk – wariacje ze zbioru The Division Violin Johna Playforda (Londyn, 1684) 
J. Dowland Flow My Tears (Londyn, 1600)
J. Schop Lacrimae Pavaen na skrzypce i b.c.
The Lass of Paty’s Mill – wariacje na temat szkockiej melodii  
Une jeune fillette – wariacje na temat francuskiej piosenki  
Ph.F. Böddecker Sonata sopra „La Monica” na głos basowy i b.c. (Strasburg, 1651)
B. Marini Trio sonata sopra „La Monica” op. 8 nr 45 (Wenecja, 1629)
A. Vivaldi XII Sonata d-moll „La follia” op. 1, RV 63

Wykonawcy:

{oh!} kameralnie:
Martyna Pastuszka – skrzypce, kierownictwo artystyczne
Michaela Koudelková – flety 
Anna Firlus – klawesyn
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Hugo Miguel de Rodas Sánchez – lutnia, teorba, gitara

Czas trwania:
80 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 30 do 70 zł

Co jest esencją programu Szaleństwo powtórzeń? Co łączy La follię z piosenką Une jeune fillette? Otóż ich niezwykła, wręcz viralowa popularność. Czym były dla ludzi siedemnastego i osiemnastego stulecia owe arie oraz melodie z nieskończoną liczbą wariacji? Tym samym, czym dla nas What a wonderful world Louisa Armstronga, I will always love you Whitney Houston, Summertime zaśpiewane chrapliwym głosem Janis Joplin, nieco wcześniej uwodzące Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt Marleny Dietrich, nonszalanckie Non, je ne regrette rien Edith Piaf, a na rodzinnym gruncie Niech żyje bal czy Dziwny jest ten świat. 

Prosta piosenka Flow my tears autorstwa Johna Dowlanda pochodząca z przełomu XVI i XVII wieku, znana także pod nazwą Lacrimae Antique, doczekała się wielu wersji na różne instrumenty – sięgnął po nią nawet Sting, już w naszym stuleciu na nowo upowszechniając utwór swojego rodaka. Muzycy {oh!} kameralnie wykonają go w ornamentacji siedemnastowiecznej, a więc pierwotnej. Jak bardzo Flow my tears stało się wówczas popularne? Wręcz niebywale, a z całą pewnością przyczynił się do tego fakt, że Dowland nie dbał wcale o prawa autorskie – tego pojęcia zresztą jeszcze wówczas nie było. Pierwsze próby zabezpieczenia interesów twórców i nałożenia tym samym ograniczeń na działalność artystów napotykamy w Londynie i to za sprawą Händla. Do tego momentu sława była istotniejsza niż pieniądze i najpiękniejsze kompozycje łatwiej zyskiwały nowe interpretacje, które pojawiały się czasem na całym kontynencie.

Formułą umożliwiającą prezentację ujmującej melodii przy ekspozycji popisu wykonawcy są wariacje. Niektóre bywają tak dalekie od oryginału, że tylko nazwa przypomina o pokrewieństwie. Tak jest w przypadku francuskiej piosenki Une jeune filette. Tekstem i tonacją molową jest ona powiązana również z sonatami wykorzystującymi powszechnie znaną La Monicę. Inne tempo, inny wyraz i emocje kompozycji o niezgadzającej się na zamknięcie w zakonie młodej dziewczyny sugerują, że nie tylko chwytliwa melodia, ale również tematyka były istotnymi elementami ułatwiającymi popularyzację dzieła.

The Duke of Norfolk to błyskotliwa, wartko płynąca piosenka nasycona okazjami do popisów i zaimponowania publiczności szybką grą (to zawsze w cenie) – ponadto podejmowana w niej tematyka miłości jest aktualna w każdym stuleciu. The Lass of Patie’s Mill – by wyjaśnić za tekstem narrację: wesoła i piękna młynareczka skradła serce wcale nie tak niedoświadczonego adoratora, którego zdobyła „gołą głową” (rozwianym włosem?) i lubieżnością w oczach – to przecież najbardziej aktualne narzekania, jakie i dziś można usłyszeć w całej literaturze muzycznej! To właśnie esencja dzisiejszego koncertu. Poznając, co grało w sercu i duszy człowieka ery baroku, odkryjemy, na ile to wciąż rezonuje w nas.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Opowieść o Witoldzie Lutosławskim
Lutosławski Quartet
23.01
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Polish Cello Quartet Meets José Torres
 
30.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Tzigane – Matinée
Duo Viaggiante
23.02
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Trio Barragán
 
27.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Carmen Fantasie – Matinée
Karolina Podorska / Dariya Hrynkiv
02.03
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Anastasii Kobekiny
Luka Okros
06.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Nowe pokolenie
Cheng / Errera / Grier/ Rafalimanana
20.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Taniec motyla
Ignacy Lisiecki
03.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Powiew wiosny
Belfiato Quintet / LutosAir Quintet
06.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Orava Quartet
 
10.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital Richarda Lina
Kenneth Broberg
24.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kilka słów o miłości
Aldona Bartnik / Naruhiko Kawaguchi
01.05
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Royal String Quartet
 
15.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
05.06
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się